Reflection as a professional development tool based on experience of Georgian teachers of English

Authors

  • Tamta Demetradze Akaki Tsereteli State University Author

DOI:

https://doi.org/10.52340/atsu.2024.23.01.22

Keywords:

reflection, teachers’ professional development, English language teachers

Abstract

The role of a teacher and teachers’ professional development have become more important than ever. Nowadays, when a student-centered approach is prioritized, a successful teacher is student-oriented, and professional development helps teachers to be inline with the priority. Professional development of teachers is facilitated by reflection. For years based on various initiatives and laws, teachers not only received information about reflection /self-evaluation, but also have written it. Thus, teachers' reflections were written, but the effectiveness of reflection and the attitude of teachers have not yet become the subject of thorough study. The purpose of the given paper is to conceptualize the concept and meaning of reflection by English language teachers and to study the critical evaluation of the reflection process carried out by them. The article is a part of the  big research that is being conducted for a PhD thesis, and is based on the previous desk research and acquired results. The article focuses on the teachers’ subjective identification of the purpose of reflection and the challenges that teachers face during reflection. We also tried to determine the attitude of teachers towards reflection writing and to determine the extent to which they consider it as a necessary and important component for teacher's professional development.

References

განათლების და მეცნიერების სამინისტრო. მასწავლებლის პროფესიული განვითარებისა და კარიერული წინსვლის სქემის შეფასება. 2023 https://edu.aris.ge/news/wp-content/uploads/2023/12/53bb71_92c6abb687bc405bb1dc063dab514b5c.pdf

ინგლისური ენის სწავლების სტრატეგია ზოგადი განათლებისთვის 2022-2030. https://www.mes.gov.ge/mesgifs/1667991332_%E1%83%98%E1%83%9C%E1%83%92%E1%83%9A%E1%83%98%E1%83%A1%E1%83%A3%E1%83%A0%E1%83%98%20%E1%83%94%E1%83%9C%E1%83%98%E1%83%A1%20%E1%83%A1%E1%83%AC%E1%83%90%E1%83%95%E1%83%9A%E1%83%94%E1%83%91%E1%83%98%E1%83%A1%20%E1%83%A1%E1%83%A2%E1%83%A0%E1%83%90%E1%83%A2%E1%83%94%E1%83%92%E1%83%98%E1%83%90%20%E1%83%96%E1%83%9D%E1%83%92%E1%83%90%E1%83%93%E1%83%98%20%E1%83%92%E1%83%90%E1%83%9C%E1%83%90%E1%83%97%E1%83%9A%E1%83%94%E1%83%91%E1%83%98%E1%83%A1%E1%83%97%E1%83%95%E1%83%98%E1%83%A1%202022-2030.pdf

მასწავლებელთა პროფესიული განვითარების სქემა. 2011

https://www.matsne.gov.ge/ka/document/view/1335610?publication=0

პედაგოგიური გზამკვლევი, მასწავლებელთა პროფესიული განვითარების ეროვნული ცენტრი, თბილისი, 2016

საქართველოს განათლებისა და მეცნიერების სამინისტრო. ეროვნული სასწავლო გეგმა 2018-2024. მოძიებულია 20.09.2023 https://mes.gov.ge/content.php?t=srch&search=%E1%83%94%E1%83%A0%E1%83%9D%E1%83%95%E1%83%9C%E1%83%A3%E1%83%9A%E1%83%98%20%E1%83%A1%E1%83%90%E1%83%A1%E1%83%AC%E1%83%90%E1%83%95%E1%83%9A%E1%83%9D%20%E1%83%92%E1%83%94%E1%83%92%E1%83%9B%E1%83%90%202018-2024&id =3929&lang=geo

საქართველოს განათლებისა და მეცნიერების მინისტრის ბრძანება №1014 მასწავლებლის პროფესიული სტანდარტის დამტკიცების შესახებ. 2008. მოძიებულია 15.11.2023

https://matsne.gov.ge/ka/document/view/80548?publication=0

საქართველოს განათლებისა და მეცნიერების მინისტრის ბრძანება გარე დაკვირვების წესის დამტკიცების შესახებ. 2017. მოძიებულია 20.10.2023 https://matsne.gov.ge/ka/document/view/3676756?publication=0

საქართველოს მთავრობის დადგენილება მასწავლებლის საქმიანობის დაწყების, პროფესიული განვითარებისა და კარიერული წინსვლის სქემის დამტკიცების შესახებ. 2015. მოძიებულია 20.11.2023

https://matsne.gov.ge/ka/document/view/2739007?publication=0

საქართველოს მთავრობის დადგენილება, „მასწავლებლის პროფესიული განვითარებისა და კარიერული წინსვლის სქემის დამტკიცების შესახებ“ საქართველოს მთავრობის 2019 წლის 23 მაისის №241 დადგენილებაში ცვლილების შეტანის თაობაზე. 2020. მოძიებულია 15.11.2023 https://matsne.gov.ge/ka/document/view/4907094?publication=0

საქართველოს მთავრობის დადგენილება, „მასწავლებლის პროფესიული განვითარებისა და კარიერული წინსვლის სქემის დამტკიცების შესახებ“ საქართველოს მთავრობის 2019 წლის 23 მაისის №241 დადგენილებაში ცვლილების შეტანის თაობაზე. 2023. მოძიებულია 10.11.2023

https://matsne.gov.ge/ka/document/view/5748972?publication=0

საქართველოს განათლებისა და მეცნიერების სამინისტრო. ეროვნული სასწავლო გეგმა. 2018.

სამოქალაქო ინტეგრაციისა და ეროვნებათშორისი ურთიერთობების ცენტრი. ბიულეტენი რა უნდა ვიცოდეთ მასწავლებლების შესახებ საქართველოს სკოლებში. 2023. მოძიებულია 10.12.2023 https://cciir.ge/images/Analyrical_Bulletin_version.pdf

ჭანტურია, გ., ქადაგიძე მ., მელიქაძე გ. 2020. სასკოლო განათლების ისტორია 1990-2020. თბილისი.

Demetradze, T. 2023. „PERCEPTION OF REFLECTION IN TEACHERS’ PROFESSIONAL DEVELOPMENT: THE CASE OF THE REPUBLIC OF GEORGIA.“ ICERI2023 Proceedings 2023.

Danielson, C. 2013. The Framework for Teaching Evaluation Instrument. http://danielsongroup.org/framework/

Dewey, J. 1910. How We Think. D.C Heath & Co Publishers, Boston, New York, Chicago.

Dewey, J. 1933. How we think: A restatement of the relation of reflective thinking to the educative process. Boston, MA: Heath.

Farrell, T. 2024. Reflective Practice in Action: 80 Reflection Breaks for Busy Teachers. Corwin Press, CA.

Farrell, T. 1995. “Second language teaching: Whereare we and where are we going?” An interview with Jack Richards. Language Teaching: TheKorea TESOL Journal, 1995.

Harmer, J. 2007. The Practice of English Language Teaching. Pearson Education Limited.

https://edu.aris.ge/, მასწავლებელთა პროფესიული უნარების გამოცდაზე გამოყენებული ტესტები გამოქვეყნდა – გამოცდები 2022. 2022. მოძიებული 15.11.2023 https://edu.aris.ge/news/maswavlebelta-profesiuli-unarebis-gamocdaze-gamoyenebuli-testebi-gamoqveynda-gamocdebi-2022.html

Murphy, J.M. 2014. Reflective Teaching: Principles and Practices in Celce-Murcia. M., Brinton, D., & Snow, M. A. 2014. Teaching English as a second or foreign language. Boston, National Geographic Learning. 4th ed.

Mes.gov.ge, Teachers Certification Exams. 2011. მოძიებულია 15.11.2023 https://mes.gov.ge/content.php/content.php?id=2718&lang=eng

Richards, J. 1990. Beyond training: Approaches to teacher education in language teaching. Language Teacher 1990.

Richards, J.C. 1994. Reflective Teaching in Second Language Classrooms. Cambridge University Press.

Richards, Jack C. & Lockhart, C. 1996. Reflective teaching in second language classrooms. Cambridge University Press.

Richards, J. C., & Farrell, T.S.C. 2011. Practice teaching: A reflective approach. New York, NY: Cambridge University Press.

SchonDonald, A. 1983. 1991. The Reflective Practitioner How Professionals Think in Action.

Templer, B. 2004. Reflective teaching in the low-resourse classroom: reinventing ourselves as teachers through self-scrutiny. Humanising Language Teaching.

www.edu.aris.ge, როგორ ნაწილდება უფროსი და წამყვანი მასწავლებლების რაოდენობა საგნების მიხედვით. 2016. მოძიებულია 15.11.2023 https://edu.aris.ge/news/rogor-nawildeba-ufrosi-da-wamyvani-maswavleblebis-raodenoba-sagnebis-mixedvit.html

Downloads

Published

2024-10-02

Issue

Section

Education

How to Cite

Reflection as a professional development tool based on experience of Georgian teachers of English. (2024). Bulletin of Akaki Tsereteli State University, 1(23), 262-292. https://doi.org/10.52340/atsu.2024.23.01.22